Barve in čustva

Barva je nekaj tako vsakdanjega da je sploh ne opazimo, pa vendar so za naše občutje izrednega pomena. Močnejše kot so, močnejši je njihov učinek na nas.
Barve vplivajo na delovanje našega uma in na naša čustva. Osredotočati se moramo na barve, ki nam prinašajo blagodejne vplive. Zelo pomembno je, da v skladu s svojim počutjem izbiramo tudi barve, ki nas obdajajo, saj te, tudi če okolici niso vidne, vplivajo na naše počutje.

Z barvami izražamo naslednja čustva:
ČISTOST, NEDOLŽNOST – Belo barvo lahko s čustvenega vidika označimo kot čisto in vedro, toda hladno barvo.

GIBANJE – Rumena spodbuja motorično dejavnost in ustvarja gibanje. Preko vidnega organa deluje ugodno tudi na naš živčni sistem. Zanjo je značilna izrazita intelektualnost.

UMIRJENOST, NOTRANJI MIR – Zelena barva deluje na živčni sistem pomirjajoče. Je namreč sedativna in hipnotična barva. Omogoča pomiritev duha. V prostoru naj bi odpravljala nespečnost.

OSREDOTOČENOST – Fiziološki učinki modre barve so ravno nasprotni učinkom rdeče. Modra svetloba omogoča dobro koncentracijo, toda ob daljši izpostavljenosti takšni svetlobi lahko hitro zapademo v sanjavost, ki pa ne povzroča kakršnega koli neugodja ali vznemirjenosti.

VZDRAŽENOST, STRAST – Rdeča je vroča in prodorna barva, zato deluje na organizem kot psihofizični stimulans. Prevelika količina rdeče barve v prostoru vzbuja vtis glasnosti, ki je lahko sicer nekoliko nadležna, vendar lahko deluje tudi mogočno. Kot barva vitalnosti in aktivnosti spodbuja rdeča tudi intelektualno aktivnost. Rdeče razburja in dviguje emocionalno vzdraženost. Je najnasilnejša med vsemi barvami, saj nas dobesedno sili k aktivnosti.

VESELJE – na upodobitvah veselja največkrat zasledimo rdečo, rumeno in oranžno. Vse tri tople in stimulativne barve, ki optično približujejo predmete. Poleg tega povečujejo stopnjo aktivacije, pospešujejo krvni obtok in spodbujajo dihanje.
deklica med pisanimi kroglicami
ŽALOST – najpogostejše barve žalosti so črna in vsi modri odtenki. Ker so negativno čustveno obarvane, so primerne za simbolizacijo negativnih emocij.

JEZA – na upodobitvah jeze se najpogosteje pojavljata rdeča in črna barva. Rdeča se pogosto pojavlja tudi v obliki veselja, vendar subjekti tedaj upoštevajo izključno njene pozitivne konotacije.

STRAH – na upodobitvah strahu se najpogosteje pojavljajo črna, vijolična in temno modri odtenki.

INTROVERTIRANOST – Učinki vijoličaste barve na naš organizem so zelo podobni učinkom modre, vendar so intenzivnejši. Običajno doživljamo njeno prisotnost kot motečo. Implicira introvertiranost in ustreza predvsem tistim, ki jih gledajo v glasnih družbah kot posebneže ali celo izobčence. Je barva veličine in pomembnosti, idealizma, omogoča umik v meditacijo.
Lila je s pomočjo bele oslabljena vijoličasta barva, zato predstavlja njeno blažjo varianto.
vijola stena

TOPLINA – Oranžna je mešanica rumene in rdeče. Kot zmes svetlobe in toplote je primerna za ustvarjanje prijetne klime v prostoru. Oranžna spodbuja delovanje srca, vendar ne vpliva na krvni pritisk. Njena prisotnost lahko vznemirja ali pomirja. Pospešuje prebavo in povečuje apetit, zato je primerna za opremljanje restavracij, kuhinj, jedilnic. Oranžna barva implicira nagonskost, ekstraverzijo, čustveno toplino.

MIR, ZAŠČITA – Rjava barva učinkuje na nas pomirjujoče, vendar nas kljub temu ne uspava. Običajno jo doživljamo kot prijetno in to predvsem zato, ker smo je vajeni. Rjava je močna, materinska in zaščitniška barva. Pomensko implicira ekonomičnost, zvestobo in čvrstost, vendar tudi pritisk, togost, upornost, trmoglavost. Implicira preprostost in praktičnost.

ZADRŽANOST, NEGOTOVOST – Siva je barva negotovosti. Njena pomenska struktura sega vse od strahu, ki ga nakazujejo njeni svetlejši odtenki, preko lažne drznosti njenih srednjih odtenkov, do sebične temno sive barve, ki je včasih zaradi svoje intenzivnosti videti že nekoliko nevarna. Je priljubljena med strogimi konformisti. Je barva zadržanosti, hkrati pa je to tudi zelo elegantna barva.

MOČ, SKRIVNOSTNOST – Objektivna asociacija črne barve je moč, njeni čutni asociaciji pa sta tema in skrivnostnost. Označuje fizično temo, fiziološki počitek in psihološko žalost oziroma potlačenost. Je simbol formalnosti in konvencije, toda tudi ponosa brez kakršnekoli prevzetnosti.

Pastelne barve: med pastelne barve umeščamo roza, svetlomodro, lila, in druge nežne, s pomočjo bele osvetljene in zabrisane tone. Ti vzbujajo vtis nežnosti in krhkosti, pogosto pa tudi neodločnosti in omlednosti. So primerne za poudarjanje rahločutnosti in prefinjenosti. Jasne in zasičene barve so v primerjavi s pastelnimi preveč vpadljive in celo nasilne. Pastelne barve so primerne za ustvarjanje ozračja zaupanja.

Vir:jup

By | 2018-02-22T21:59:21+00:00 February 22nd, 2018|Slikopleskarstvo|